Kringloopbedrijf De Wissel is in november 2000 opgericht op initiatief van de Stichting Fryslân/Moldova vertegenwoordigd door de bestuursleden Willem de Boer, Tjalling Feenstra en Piet van der Galiën. Stichting Kringloopbedrijf De Wissel gaat op 1 december 2000 van start onder de aansturende leiding van zeven bestuursleden: drie afkomstig van Stichting Fryslân/Moldova, drie inwoners van de gemeente Dongeradeel en een inwoner van de gemeente Ferwerderadiel.
Voor de dagelijkse leiding van het bedrijf wordt voormalig gemeenteraadslid en wethouder Aukje Visser aangesteld. Er worden drie gesubsidieerde arbeidskrachten aangetrokken en zo’n dertig vrijwilligers melden zich.
Er zijn samenwerkingsovereenkomsten gesloten met de gemeenten Dongeradeel (1-12-2000) en Ferwerderadeel (1-4-2001) om arbeidsplaatsen voor gesubsidieerde arbeidskrachten te creëren. In die overeenkomst wordt tevens opgenomen dat De Wissel een jaarlijkse vergoeding ontvangt voor besparing op stortkosten. Want wat voor hergebruik verkocht wordt, hoeft niet naar de plaatselijke grofvuil service!
Op 1 januari 2004 gaat ook de gemeente Ameland een samenwerkingsovereenkomst aan met De Wissel. Deze gemeente betaalt en verzorgt tijdelijke opslag en vervoer naar de vaste wal van door de Amelanders ingebrachte recyclebare goederen.
Per 1 september 2008 treedt de gemeente Dantumadeel toe, onder dezelfde voorwaarden als Dongeradeel en Ferwerderadiel.
Wat begonnen is als een tweejarig experiment is uitgegroeid tot een succesformule: Kringloopbedrijf De Wissel biedt nu werk aan 9 betaalde medewerkers en zo’n 100 vrijwilligers. Een groot deel van de vrijwilligers van het eerste uur werkt 10 jaar na de start nog steeds bij De Wissel!
Helaas is in oktober 2014 Aukje Visser komen te overlijden. De huidige medewerkers zetten voort wat Aukje in 2000 gestart is, en proberen dat te doen met dezelfde bezieling waarmee zij dit altijd op een fantastische manier heeft gedaan.
De Wissel Dokkum
Betterwird 10
9101 PB Dokkum
0519-222888
info@dewisseldokkum.nl
Winkel | Inbreng | |
Ma. | Gesloten | Gesloten |
Di. t/m vr. |
12:00 - 17:00u | 10:00 - 17:00u |
Za. | 10:00 - 17:00u | 10:00 - 17:00u |
Zo. | Gesloten | Gesloten |